Jak długo musisz bhp?

Jak długo musisz bhp? czyli gpsbhp pieczeństwem w danym przedsiębiorstwie. System zarządzania bezpieczeństwem to nic innego, jak element całościowego zarządzania przedsiębiorstwem. Posiadanie systemu zarządzania bezpieczeństwem nie jes

Dodane: 23-08-2020 08:48
Jak długo musisz bhp?

Systemy zarządzania bezpieczeństwem

gpsbhp

Firma, która zajmuje się bezpieczeństwem i higieną pracy, poza ofertą przeprowadzania szkolenia BHP, może zajmować się także tworzeniem systemu zarządzania bezpieczeństwem w danym przedsiębiorstwie. System zarządzania bezpieczeństwem to nic innego, jak element całościowego zarządzania przedsiębiorstwem. Posiadanie systemu zarządzania bezpieczeństwem nie jest obowiązkowe, jednak firma posiadająca odpowiednie certyfikaty z zakresu jakości, ochrony środowiska oraz BHP jest bardziej poszukiwana na rynku pracy. Firma BHP oferuje pomoc w tworzeniu systemów zarządzania bezpieczeństwem, takich jak ISO 14001 oraz OHSAS 18001. Pierwsza norma obejmuje tak zwany system zarządzania środowiskowego, gdzie firma posiadająca certyfikat ISO 14001 szczyci się tym, że dba o środowisko naturalne. Z kolei norma OHSAS 18001 dotyczy bezpiecznego organizowania stanowisk pracy, a także zapewnia odpowiednie szkolenia BHP oraz przeprowadzanie audytów wewnętrznych. Posiadanie norm nie jest obowiązkowe, jednak pomaga w pozytywnym budowaniu wizerunku firmy.


Postępowanie powypadkowe

gpsbhp

W każdym zakładzie pracy, mimo zachowania odpowiednich warunków pracy oraz przestrzegania przepisów BHP, może zdarzyć się nieszczęśliwy wypadek, w którym pracownik doznał jakiegoś uszczerbku na zdrowiu. W takiej sytuacji obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z postępowaniem powypadkowym. Firma działająca w branży BHP może przejąć sprawy dotyczące postępowania powypadkowego od pracodawcy. Firma zajmująca się sprawami BHP zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, którzy oferują także szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz kursy pierwszej pomocy. Postępowanie wypadkowe polega na wypełnieniu odpowiedniego protokołu lub karty powypadkowej, które zapewniają poszkodowanego pracownikowi korzystanie z różnych świadczeń. Ponadto dokumentacja związana z postępowaniem wypadkowym może stanowić dla pracodawcy cenną uwagę na temat panujących warunków w pracy, dzięki czemu możliwa jest poprawa warunków w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Przeprowadzenie postępowania powypadkowego dobrze jest zostawić w rękach profesjonalistów.


Czego dotyczy Kodeks Pracy

Kodeks jest aktem normatywnym, który zawiera odpowiednio usystematyzowany zbiór przepisów regulujących konkretną dziedzinę stosunków społecznych. Samo pojęcie kodeksu było stosowane już w średniowieczu, gdzie oznaczało po prostu zbiór określonych zasad, wartości i zachowań odpowiednich danej grupie. Współcześnie w prawie kodeks zawiera przepisy, które regulują daną dziedzinę życia społecznego. Kodeks pracy jest więc aktem normatywnym, który stanowi zbiór przepisów regulujących prawa oraz obowiązki objęte stosunkiem pracy do wszystkich pracowników, a także pracodawców. Kodeks Pracy składa się z kilkunastu działów, które zawierają przepisy prawne regulujące konkretne zagadnienia związane z pracą. Jednym z istotnych aspektów, który jest zawarty w Kodeksie Pracy, jest regulowanie przepisów dotyczących BHP. Jeden dział w Kodeksie jest poświęcony właśnie bezpieczeństwu i higienie pracy. Przestrzeganie przepisów dotyczących BHP jest bardzo istotne, a jednym z obowiązków pracodawcy w tym zakresie jest zapewnienie szkolenia BHP pracownikom.


Praca w branży BHP

Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.